Z jakiego powodu ludzie decydują się pisać bloga?

DZIAŁANIE, TWORZENIE, blog, dlaczego, po co, pisanie, blog, blogosferaJak rozumiemy pojęcie blog

Termin „blog” wywodzi się z języka angielskiego i dosłownie oznacza „dziennik internetowy”. Początkowo bowiem były to specjalne strony internetowe zawierające chronologicznie uporządkowane wpisy, odnoszące się do osobistych przemyśleń, poglądów i zdarzeń związanych z autorem.

Obecnie wiele blogów utraciło swój pierwotny charakter. Jest to konsekwencją rozszerzanie zakresu opisywanej tematyki i dodawania funkcji typowych dla dużych serwisów internetowych. Niezmiennie jednak blogerzy nawiązują kontakty z innymi twórcami (najczęściej związanymi z tą samą tematyką), tworząc w ten sposób społeczność, zwaną blogosferą.

Główne motywy tworzenia własnego miejsca w internecie, zwanego blogiem

Epoka, kiedy prawie wszystkie blogi powstawały wyłącznie z nadmiaru wolnego czasu odchodzi powoli w niepamięć. Współcześnie paleta czynników odpowiedzialnych za to, że ludzie decydują się pisać bloga jest o wiele bogatsza. Oto przed Tobą wybrane główne motywy tworzenia blogów:

Wszędzie dostępne są te same informacje

Cechą charakterystyczną dużych serwisów internetowych jest podawanie tych samych informacji (związanych z przewodnią tematyką), różniących się czasami zależnie od popieranej opcji politycznej, gospodarczej lub światopoglądową. Takie wiadomości nie są z założenia złe, są bowiem dostarczane błyskawicznie przez wyspecjalizowane podmioty. Wyspecjalizowane jednak w tworzeniu tych artykułów szybko i w dużej ilości, kosztem istotnych szczegółów.

Właśnie takich istotnych szczegóły zmieniających spojrzenia na całokształt danej sytuacji, procesu, idei dotyczą treści tworzonych przez blogerów. Oczywiście „prawdziwi dziennikarze” również tworzą artykuły o takiej tematyce, lecz giną one wśród natłoku innych informacji w dużych serwisach.

Blog jako dodatkowe źródło dochodu

Bloga założyć można za darmo na jednej z wielu przeznaczonych do tego platform. Jeżeli jednak ktoś pragnie zarabiać na swojej twórczości powinien od razu zainteresować się własną domeną i odpowiednim hostingiem. Koszt takiej operacji w przypadku firmy Hekko wynosi poniżej stu złotych, a zapewnia nam niezawodność świadczonych usług i odpowiednie wsparcie dla początkujących kreatorów stron internetowych.

Wracając jednak do tematu, należy zaznaczyć, że nie warto łudzić się gigantycznymi zyskami wypracowanymi pisaniem w wolnym czasie. Większość blogerów stara się za pomocą reklam pokryć koszty utrzymania strony i finansowania materiałów niezbędnych do kolejnych wpisów. Z tego powodu na blogach w porównaniu do typowych serwisów internetowych dużo rzadziej widujemy natrętne i uciążliwe reklamy. Dodatkowo artykuły sponsorowane na blogach są bardziej rzetelne. Blogerzy chcący zarabiać długofalowo nie mogą bowiem pozwolić sobie na utratę czytelników (których zwykle mają niewielu ) i często decydują się na rezygnację ze współpracy z nierzetelnymi firmami w trosce o swoją reputację.

Tylko dla nielicznych twórcą, własna strona internetowa może stać się nie tylko uzupełnieniem domowego budżetu, lecz gwarancją dostatniego życia. Niezbędna jest jednak do tego odpowiednia kombinacja ciężej pracy oraz sporej dozy szczęścia.

Nowa wersja pamiętnik

Spisywanie swoich doświadczeń i ciekawych sytuacji w celu ich utrwalenia posiada długa i bogatą tradycję. W dobie wszechobecnego internetu prywatny pamiętnik został jednak praktycznie całkowicie zastąpiony przez publicznego bloga. Trudno stwierdzić skąd wziął się ten dziwny ekshibicjonizm, zjawisko to jest jednak konsekwencją zmian zachodzący w całym społeczeństwie.

Chęć wyrzucenia z siebie emocji

Ten motyw wiąże się w pewnym stopniu z poprzednim. Człowiek jest zwierzęciem stadnym i trudno mu żyć bez innych ludzi. Jeżeli w pobliży nie ma nikogo z kim warto porozmawiać, swoje emocje (wątpliwości, żale, radości) można przekazać pamiętnikowi lub przeważnie anonimowym czytelnikom bloga. „Wygadanie się komuś” od czasu do czasu jest ważne, gdyż pozytywnie wpływa na psychikę człowieka. Blog jest więc odpowiednikiem typowego dla amerykańskich filmów wizerunku barmana, który musi wysłuchiwać różnych prywatnych historii klientów, gdyż jest tańszy od przyjaciela za pieniądze – psychologa.

Nikt nie chce mnie słuchać/robić ze mną wywiadów

W tym punkcie znów kontynuujemy pewna myśl z poprzedniego przykładu, a mianowicie brak przyjaciół (odbiorców), którzy chcieli by nas słuchać. Dla przykładu, jeżeli wpadliśmy na trop niesamowitej afery. Mamy dowody, że zmutowane szczury laboratoryjne każdej nocy próbują przejąć władzę nad światem chcemy o tym komuś powiedzieć. W internecie zawsze znajdzie się ktoś, kto to przeczyta, a czasami nawet w to uwierzy i razem z nami uratuje świat.

Odrębnym zagadnieniem w tym punkiem są osoby niegdyś sławne (aktorzy, politycy, piosenkarze itp.), które obecnie popadły w niełaskę mediów. Takim ludziom trudno odzwyczaić się od popularności i wywiadów, od tego, że zawsze ktoś ich słuchał, a teraz nikt o nich nie pamięta. Pisanie bloga jest więc dla nich próbą odzyskania zainteresowania swoją osobą. Takie blogi charakteryzują się często głupimi, prymitywnymi, kontrowersyjnymi treściami, czyli tym co może wzbudzić zainteresowanie odbiorców o odpowiednim poziomie intelektualnym.

Propagowanie swojego hobby/pasji

Własna strona internetowa jest idealnym narzędziem do propagowania swojego hobby, zachęcania innych, do odkrywania tego co jest dla nas ważne w codziennym życiu. Istnieje bardzo wiele dobrych blogów poświęconej konkretnym tematyką odnoszącym się do wycinków naszej codzienności, ich szczególnymi cechami wspólnymi są zaangażowanie, pasja i prawdziwa radość wynikająca z dzielenia się tym, co się lubi robić.

W omawianej konwencji tworzonych jest większość fotoblogów, blogów o gotowaniu lub blogów poświęconych grom. Przykładowym blogiem tworzonym z pasją i zaangażowaniem jest blog Słodkie inspiracje.

Reklama swojej firmy lub własnej osoby

Zdarza się czasami, że niepozorna pasja przeradza się w coś więcej i zostaje głównym źródłem dochodu. W takich sytuacjach niektóre blogi zmieniają swój charakter i stają się medium służącym danej osobie do kreowania wizerunku profesjonalisty w danej dziedzinie. Blog przestaje być wartością samą w sobie i staje się wyłącznie narzędziem, niezbędnym do pozyskiwania nowych klientów lub partnerów handlowych. Zjawisko taki nie jest oczywiście czymś złym, każdy bowiem ma dowolność w kształtowaniu swojego bloga. W pewnym momencie jednak jest to blog tylko z nazwy, jak ma to miejsze w przypadku niektórych blogów firmowych.

Blogi są ostatnio bardzo popularne wśród różnego typu firm (szczególnie sklepów internetowych). Dla tych podmiotów również ważne jest budowanie wizerunku fachowa w danej dziedzinie, ale drugim ważniejszym elementem są algorytmy wyszukiwarek interetowych, które premiują często aktualizowane strony (tak jest w przypadku najpopularniejszej wyszukiwarki w naszym kraju, czyli Google, na którą skierowane są praktycznie wszystkie działania związane z SEO). Wyższa pozycja w SERP (Search Engine Results Page – strona internetowa wyświetlająca linki do stron najlepiej odpowiadających naszemu hasłu wpisanemu w wyszukiwarkę internetową) oznacza bowiem, że więcej osób odwiedzi danego bloga, a przy okazji zainteresuje się główną działalnością firmy.

Z blogami firmowymi jest więc często tak, jak z etyką w biznesie, która jest stosowana wyłącznie jeżeli przynosi konkretne zyski przedsiębiorstwu.

Poprawa stylu pisania

Praktycznie wszyscy urodzeni w naszym pięknym kraju mówią po Polsku, lecz tylko część posługuje się poprawną piękną polszczyzną. Sztuka ta jest bowiem bardzo trudna. Pisanie bloga uczy pewnych nawyków, ułatwiających komunikację z szerszym gronem odbiorców. Już po kilku tygodniach od startu strony można zauważyć, że autor tekstów częściej używa zdań prostych, łatwiejszych w odbiorze niż złożone. Pisze zwięźle zwracając się bezpośrednio do odbiorców i szybko przechodzi do sedna sprawy. Cały ten proces ma jednak także swoje mroczne strony. Blogerzy w pogoni za przystępnością swoich treści tracą unikalność. W miejsce dystyngowanych, emfatycznych i pełnych kurtuazji zwrotów pojawiają się te z języka potocznego.

Kontakt z przeszłością

Dla emigrantów, przynajmniej przez pewien czas ważny jest kontakt z przeszłością, rozumianą jako rodzina, znajomi, ulubione programy, język, kultura narodu. W nowym środowisku blog staje się niejako narzędziem łączności z tymi wartościami dającymi poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Dopiero po aklimatyzacji treść i przeznaczenie takich blogów ulega zmianie. Blogujący emigranci zaczynają opisywać, to co ich zafascynowało w nowym miejscu zamieszkania oraz to, jak sytuacja i wydarzenia w macierzystym kraju są postrzegana za granicą.

Chęć pomagania innym ludziom

Czytając niektóre teksy w internecie o trudnej tematyce zaczynamy się zastanawiać – dlaczego (po co) ci ludzie zdecydowali się pisać bloga? Odpowiedź jest prosta, trudną tematykę, poprzez którą należy rozumieć sprawy rodzinne, przebyte ciężkie choroby itp. przeważnie zajmują się osoby, które same doświadczyły danych problemów. Wiedzą więc jak ciężko jest w danej sytuacji, a dzięki temu, że sami tego już doświadczyli wiedzą jak pomóc innym, aby dla nich ta przeprawa była łatwiejsza.

Taki swoisty wolontariat przynosi korzyści obydwu stroną. Czytelnik zyskuje wsparcie, wie, że jego problem jest możliwy do przezwyciężenia, a autor wpisu śledzący komentarze odczuwa satysfakcję, że mógł komuś pomóc.

Łącząc sacrum z profanum, do blogów powstałych, aby pomagać innym należy zaliczyć także te z różnymi informacjami o okazjach. Sygnalizowanie innym ciekawych możliwościach wzbogacenia się też jest przecież pewnego rodzaju pomocą.

Poszerzanie wiedzy i rozwój intelektualny autora bloga

Praktycznie codziennie każdemu z nas przemknie przez myśl jakaś genialna koncepcja lub refleksja, przeważnie jednak szybko o niej zapominamy. Blog jest narzędziem, które skłania do utrwalania, magazynowania, a następnie prezentowania takich ulotnych myśli. Przed publikacją własnych przemyśleń lub obserwacji niezbędne są bowiem pewne działania, polegające na dogłębnym zbadaniu tematyki, o której bloger zamierza napisać. W taki niezamierzony, pośredni sposób autor zwiększa własną wiedzę. Szersza perspektywa i wiedza o danych zjawiskach lub procesach umożliwia tworzenie lepszych treści, bardziej przydatnych i wiarygodnych dla odbiorców.

Chęć poznawania nowych ciekawych ludzi i poglądów

Istnieje wiele różnych metod poznawania ciekawych ludzi, można do nich zaliczyć np. wyjazdy zagraniczne, studia, członkostwo w Stowarzyszeniu Mensa Polska, castingi na znajomego oraz wiele innych. Tworzenie własnego bloga nie wydaje się oczywistym rozwiązaniem w tym zakresie, w rzeczywistości jednak sprawdza się doskonale.

Realizując jakoś pasję prędzej czy później zaczynamy się zastanawiać, jak dane zagadnienia postrzegają inni. Pisząc bloga mamy naturalną pokusę sprawdzenia jak funkcjonują inne blogi. Odkrywamy w ten sposób masę różnych rozwiązań i poglądów na praktycznie każdy element związany z prowadzeniem bloga. Prawdziwa magia dzieje się jednak dopiero wtedy, kiedy rozpoczynamy merytoryczną konwersację (np. w komentarzach) z autorem bloga. W takiej sytuacji przedstawione w artykule suche informacje zostają wzbogacone o nowe niespotykane w innych miejscach wartościowe elementy (np. szczegółowe przyczyny takiego spojrzenia na dany temat).

Na kanwie takich niepozornych wymian zdań pomiędzy kilkoma uczestnikami rodzą się przyjaźnie, grupy zainteresowań, wspólne projekty, czyli powstaje – blogosfera.